Tiedote kesäajan toiminnasta

26.5.2020

Koronatilanteen vuoksi valtioneuvosto, aluehallintovirasto ja kunnat linjaavat lähitoimintojen toteuttamista kesän aikana.

Suomen Monikkoperheet ry on päättänyt jatkaa kesän ajan toistaiseksi toimintaa etäyhteyksin siten, että työntekijät työskentelevät etäyhteyksin ja toiminnot toteutetaan etäyhteyksin. Kaksosten ja kolmosten karnevaalit 6.6.2020 Linnanmäellä on peruttu.

Monikkoperheyhdistysten suositellaan järjestävän toimintoja 31.7. asti ensisijaisesti etäyhteyksin. Mikäli lähitapaamisia järjestetään 1.6. alkaen, niitä on suositeltavaa järjestää ulkona ilman tarjoilua. Ennakkoilmoittautumisin järjestäjä voi ennakoida ja rajata tulijamäärää alle 50 henkeen sekä antaa turvallisuusohjeistusta etukäteen ja tapahtuman aikana. Valtioneuvoston linjaamat turvallisuusnäkökohdat tarkoittavat mm. riittäviä turvavälejä, käsienpesumahdollisuutta ja käsidesin jakamista.

Yhdistysten järjestämiin tilaisuuksiin ei saa tulla sairaana. Riskiryhmäläisten on tartuntariskin vuoksi syytä edelleen välttää lähitapaamisia. Osallistujille voi muistuttaa lähiosallistumisen tapahtuvan omalla vastuulla. Kukin osallistuja tekee itse päätöksen osallistumisestaan.

Jos on tarve pitää sisätapahtumia (esimerkiksi vuosikokous), niiden järjestämisessä tulee myös huomioida turvallisuusnäkökohdat eikä tarjoilua ole syytä järjestää.

50-500 hengen tilaisuuksien järjestäminen on mahdollista vain erityisjärjestelyin THL:n ja OKM:n ohjeen mukaan. Massatapahtuman järjestäjältä edellytetään laajoja järjestelyjä koronaepidemian ehkäisemiseksi. Suomen Monikkoperheet ry suosittaa vahvasti, että yli 50 hengen lähitapahtumia ei kesäaikana järjestetä.

Seuraattehan ajantasaista tiedotusta www.valtioneuvosto.fi ja www.avi.fi

Mukavaa ja turvallista kesää!

Ulla Kumpula
Suomen Monikkoperheet ry